استيجما "حلقات نفسية يقدمها المريض النفسي"

(1)
(0)
Rating
5.0/5
2
Description

استيجما "حلقات نفسية يقدمها المريض النفسي" بقلم Muhammad Fouad Hashem ... "لن تكون رحلتنا على متنِ سفينة فوق سطح المرض النفسي بل غوصًا في أعماق المريض النفسي تحدثًا بلسانه ووصفًا لوجدانه ونقلًا لتخبطه وتوهانه، في كل موضوع أتحدث عن مرض نفسي من أشهر الأمراض النفسية وأكثرها انتشارًا؛ متقمصًا دور المريض النفسي".

Author

Muhammad Fouad Hashem Muhammad Fouad Hashem

كاتب وطبيب نفسي مصري، خريج كلية الطب جامعة الأزهر. أخصائي الطب النفسي وعلاج الإدمان، حاصل على الزمالة المصرية للطب النفسي وعلاج الإدمان، ودبلومة العلاج المعرفي السلوكي.
صدر له رواية "المعالج" وديوان "فؤادان" وشارك في مجموعات قصصية ودواوين شعرية.

Reviews book : استيجما "حلقات نفسية يقدمها المريض النفسي"

أحمد الأصلي

5 out of 5 stars

رأيي في كتاب "استيجما". بدايةً حابب أحيّي الدكتور محمد فؤاد على فكرة الكتاب، واللي أكاد أجزم أنه سيتم ترجمته إلى اللغة الإنجليزية وبعدها باقي اللغات بإذن الله.👏 بدأت في قراءة الكتاب أول ما جبته، وكنت هخلصه في نفس اليوم لولا إني كنت تعبان من اليوم الطويل، بسبب لفّي الكتير في المعرض، فكملت الكتاب اليوم التاني. كتاب "استيجما" باختصار شديد هو عبارة عن حلقات نفسية يقدمها المريض النفسي. هتحس كأن المريض النفسي هو اللي بيتكلم؛ لأن الدكتور محمد فؤاد بيتكلم على لسان المريض نفسه. فالمريض بيبدأ يتكلم عن نفسه واللي بيعاني منه.👀 لكن المؤلف اختار أهم الأمراض النفسية الشائعة واتكلم عنها، ودا اللي خلاني متشوق لجزء ثاني من الكتاب في أسرع وقت. لأن كل واحد فينا ممكن يكون خاض تجربة المرض النفسي قبل كدا، سواء اكتشفه وعالجه أو لاء، وممكن يكون حد من أهلك أو معارفك خاض التجربة دي قدامك. فيصيبك "استيجما" أو وصمة العار اللي على المريض دا، المريض بيحس إنه غريب عن الناس، بيحس إنه عايش في عالم تاني ومحدش حاسس بيه ولا بمعاناته. عشان كدا المؤلف اتكلم بلسان المريض؛ عشان يعرفنا كلنا إيه اللي بيمُرّ بيه المريض. كتاب هيعيّشك في جو من المتعة كأنك بتقرأ رواية والله. رغم أنه كتاب علمي لكن طريقته الأدبية خلتني مستمتع وأنا بقرأه ومركز مع كل كلمة. وقاعد بتوقع اللي جاي هيكون عامل ازاي كأنه مسلسل وقاعدين نتوقع أحداثه.😂 فأنا بطالب الدكتور محمد فؤاد يشوفنا بالجزء الثاني في أقرب وقت عشان مينفعش كدا والله، في أمراض تانية كتير عايزين نتعرّف عليها بنفس الأسلوب الجامد دا.😭🧡